Zoeken

Keurmerk

Waarom wij BEWUST geen webshop keurmerken meer voeren.

Jarenlang hebben wij diverse keurmerken gevoerd. Kopen op internet was nog eng. iDEAL bestond nog niet. De bedoeling zou zijn dat klanten aan de hand van het keurmerk-logo erop kunnen vertrouwen dat zij met een betrouwbare partij te maken hebben. De hele webshop hebben wij door een jurist laten doorlichten, hebben we wat aanpassingen gedaan, waardoor de klantgegevens beveiligd zijn, een ruime keuze van betaalmogelijkheden wordt aangeboden, de klant binnen 14 dagen recht van retour heeft, de privacy hoog in het vaandel staat, enzovoort. De keurmerken waren verdiend!

Wat veel mensen echter niet weten is dat webwinkeliers jaarlijks een flinke contributie dienen te betalen om bij een keurmerk aangesloten zijn en daardoor het keurmerk-logo mogen gebruiken.

Dat geld gebruikt het keurmerk dan om de betrouwbaarheid van de aangesloten webshop te waarborgen. Toch?

HELAAS, dat is dus absoluut niet zo!

Op het internet lazen wij een aantal zeer negatieve artikelen en daardoor zijn wij aan het twijfelen gebracht over het nut van een keurmerk. Het woord zegt het al, een keurmerk zou ervoor moeten zorgen dat een webshop gekeurd wordt. Als dan blijkt dat eigenlijk elke (betalende) webshop goedgekeurd wordt, dan verdwijnt voor ons de waarde van de goedkeuring. Oftewel, aansluiting bij een keurmerk is dan nutteloos.

In de uitzending van 12 november 2011 besteedde VARA aandacht aan keurmerken voor webwinkels in haar TV programma "Kassa". Kassa wilde wel eens weten wat de verschillende keurmerken precies inhielden. De redactie van Kassa zette een eigen webwinkel op en onderwierp haar kritische blik aan het aanvraagproces voor een zogenaamd 'webwinkel keurmerk' en bedacht "De Meesterkweker", waarbij het probeerde zoveel mogelijk webwinkel keurmerken te bemachtigen. De Meesterkweker is een webshop over bloembollen, maar bestaat natuurlijk helemaal niet. Alles op de website is nep. Kijk en huiver!!




Kassa richtte een NEP winkel op en ontving zonder enig probleem maar liefst
11 bekende keurmerken (uiteraard na ontvangst van betaling).



Kwaliteit óf Marketingtruc?

Dat een keurmerk-logo op een website vertrouwen geeft aan een klant kunnen wij ons goed voorstellen. Wellicht is het zo dat een klant eerder een bestelling zal plaatsen. Uiteraard zouden wij dat heel erg fijn vinden. Maar als een klant heeft besloten om iets te bestellen, dan moet die beslissing gemaakt worden op basis van juist verstrekte informatie.

Onze mening is dat veel webshop keurmerken misleidend zijn. Doordat deze keurmerken ook webshops accepteren die niet aan de gestelde eisen voldoen, verwaarlozen ze de functie van een keurmerk, namelijk het keuren van webshops. Vooralsnog lijkt een keurmerk-logo dus niet meer dan een sneaky marketingtruc.

Op het internet ontstaat een wildgroei aan keurmerken. Er komen er steeds meer bij welke inhoudelijk niets toevoegen, maar enkel uit zijn op financieel gewin. (en uiteindelijk betaalt de consument, daar bedragen altijd doorberekend worden)

Daarnaast kan zomaar iedereen een keurmerk beginnen. Een logo is tenslotte zo gemaakt. De keurmerken schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar wie controleert deze keurmerken of zij hun verplichtingen nakomen?

Natuurlijk is er een belangenverstrengeling voor keurmerken, omdat het voortbestaan geheel afhangt van de inkomsten vanuit winkel eigenaars. Korte termijn visie is dan al snel om lukraak alle winkels goed te keuren. Afkeuren betekend immers minder inkomsten voor de keurmerken.

Maar wat ons nog het meeste stoort is dat door deze handelwijze onze klanten niet serieus genomen worden en hun vertrouwen wordt geschaad.

Dit zorgt voor het valse gevoel bij winkels en consumenten dat een keurmerk meerwaarde heeft. Ook een webwinkel zonder keurmerk kan immers net zo goed betrouwbaar zijn (zo niet betrouwbaarder, omdat zo’n webwinkel weigert mee te werken aan deze praktijken) en ook een webwinkel met keurmerk kan steken laten vallen. Mensen vergeten vaak dat zowel koper als verkoper zich gewoon aan de Nederlandse wetgeving moeten houden. Daar heb je geen keurmerk of iets dergelijks voor nodig.

Iedere dag weer, werken wij erl hard om onze reputatie hoog te houden. Wij denken dat dit alles meer waarde heeft dan welk keurmerk dan ook.

Dus in onze webwinkel geen keurmerken meer. Door het publiceren van dit artikel denken wij duidelijk te hebben gemaakt waarom wij hiervoor hebben gekozen. We hopen dan ook dat mensen gaan inzien dat een keurmerk geen garantie is voor een goede webshop

De vele honderden euro’s die wij besparen door geen nutteloze keurmerken te hanteren kunnen wij beter gebruiken om ons assortiment uit te breiden, hogere kortingen te verlenen en een nog betere service te verlenen.

Met vriendelijke groet en dank voor uw aandacht!